Onderwijs in tijden van AI: terug naar de essentie

Over dit thema
Onderwijs staat vandaag volop in het maatschappelijk debat. De uitdagingen zijn groot en vragen om duidelijke keuzes.
Hoe bewaren we de essentie van onderwijs, en welke plaats geven we daarin aan leerkrachten en directies als experten? Hoe verhoudt zich inclusie tot excellentie en tot op welk niveau geven we aan differentiatie een plaats? Hoe versterken we leerkrachten en directies in hun kerntaken door een écht HR-beleid, en hoe houden we de focus op effectiviteit zonder te vervallen in louter efficiëntie?
In deze tijd van digitale transformatie en maatschappelijke verandering komt daar nog een extra dimensie bij: de rol van artificiële intelligentie. Hoe gaat het onderwijs hiermee om, welke kansen en uitdagingen brengt AI met zich mee, en hoe beïnvloedt dit de toekomst van leren, lesgeven en beleid.
Deze vragen leiden tot de kern: hoe maken we beleid slim(mer) én onderwijs sterk(er), en hoe kunnen die elkaar wederzijds versterken?
In deze inspirerende openingskeynote bekijken we samen wat ‘slim’ en ‘sterk’ concreet betekenen voor het onderwijs van vandaag en morgen.
Meer info
Bio
Piet Desmet is gewoon hoogleraar Franse en Toegepaste Taalkunde aan KU Leuven en was tevens jarenlang vakdidacticus Frans en moderne vreemde talen. Hij richt zich voornamelijk op het bredere domein van taal en technologie, waaronder het gebruik van datawetenschap en artificiële intelligentie in educatieve technologie. Zijn recent onderzoek focust op computerondersteund taalonderwijs (AI-gebaseerde chatbots, voorspelling van linguïstische complexiteit, intelligente feedback bij complexe leertaken), learning analytics (effectiviteitsonderzoek, adaptieve en gepersonaliseerd oefen- en toetsplatformen) en taaltechnologie en multimodale data-analyse (waarbij ook natuurlijke taalverwerking wordt ingezet).
Hij is coordinator van itec, een imec-onderzoeksteam van KU Leuven in Kortrijk. De onderzoekfocus van het team ligt op het ontwerp, de ontwikkeling en evaluatie van gepersonaliseerde en adaptieve digitale oplossingen, gebruikmakend van technieken uit de geavanceerde statistiek, datawetenschap en artificiële intelligentie. De primaire toepassingsdomeinen van itec zijn onderwijs, training en gezondheid.
Daarnaast is hij academisch directeur van het imec smart education onderzoeksprogramma, dat zich richt op het efficiënt gebruik van onderwijstechnologieën. Dit programma omvat de ontwikkeling en het testen van slimme technologieën (sensoren, algoritmes, adaptieve leerplatformen, enz.) die interactie en samenwerking in het leerproces bevorderen en de basis leggen voor op maat gemaakte leeroplossingen.
Piet Desmet was ook vicerector van KU Leuven en KU Leuven Kulak van 2017 tot 2025. Hij was ook verantwoordelijk voor educatieve technologie en de pijler Going digital, staying human binnen het strategisch plan van KU Leuven.