AI: ja of neen? Van theorie naar praktijk
Louise Van Lint & Raf Peeters

Over dit thema
Artificiële intelligentie is niet langer toekomstmuziek, maar dagelijkse realiteit. De vraag is niet of scholen ermee aan de slag gaan, maar hoe ze dat op een impactvolle en verantwoorde manier doen.
In deze keynote van Google for Education ontdek je hoe je als beleidsmaker richting kan geven aan de AI-transformatie binnen je school. Waar maakt generatieve AI écht het verschil, en waar niet?
Aan de hand van concrete voorbeelden uit het onderwijs en een blik op de AI-innovaties van Google, krijg je een helder kader om gefundeerde keuzes te maken en een antwoord te geven op de vraag: 'AI: ja of neen?'.
Bio
Deze sessie wordt gegeven door Louise Van Lint en Raf Peeters. Louise Van Lint is de verantwoordelijke voor Google for Education in België en Luxemburg. In deze rol stuurt ze de digitale transformatie en de adoptie van Google's onderwijstechnologieën in de Belux-regio aan. Ze focust zich op het integreren van technologie in het onderwijsbeleid en de dagelijkse praktijk, met speciale aandacht voor gegevensbescherming en veiligheid.
Raf Peeters is didactisch AI-architect en strateeg. In deze keynote neemt hij je mee op zijn persoonlijke reis. Als didacticus in hart en nieren, altijd al gefascineerd door EdTech, vertrok hij steevast vanuit concrete problemen van instructeurs op de werkvloer. Maar hij botste ook jarenlang op een diepe frustratie: de technische 'black box' die voorbehouden leek voor IT-specialisten. De komst van generatieve AI was de sleutel die hem in staat stelde om met 'nerdy fun' zijn diepe didactische kennis eindelijk zelf om te zetten in werkende, innovatieve oplossingen. Verwacht een diep-menselijk en pragmatisch verhaal, geworteld in die praktijk. Aan de hand van zijn krachtige filosofie ('eerst de fond, dan de AI') ontdek je een hoopvolle en realistische visie waarin de leraar de regie houdt. Je leert hoe we AI kunnen inzetten als een 'didactische partner' die onze diepste expertise niet vervangt, maar juist voor het eerst écht toegankelijk en uitvoerbaar maakt.

