Veranderen in onderwijs: de kracht van complexiteit

Over dit thema
Waarom stranden zoveel goedbedoelde onderwijsinitiatieven? En hoe kan verandering wél duurzaam worden? Te vaak proberen we complexiteit te versimpelen of spanningen weg te duwen, terwijl juist daar de sleutel ligt tot diepgaande vernieuwing.
In deze sessie neemt Kristin Vanlommel je mee in de dynamiek van onderwijsverandering. Ze laat zien hoe beleidsmakers, experten en begeleiders het innovatieve vermogen van schoolteams kunnen versterken door te investeren in professioneel kapitaal: het menselijke, sociale en besluitvormingsvermogen nodig voor onderwijsverandering.
Met herkenbare situaties en inspirerende praktijkvoorbeelden vertaalt ze theorie naar concrete handvatten waarmee scholen verandering niet alleen opstarten, maar ook duurzaam verankeren.
Bio
Kristin Vanlommel is associate professor aan de Universiteit Antwerpen en coördinator van de Master Basisonderwijs. Haar onderzoek focust op het begrijpen van complexe veranderprocessen in onderwijs en wat onderwijsorganisaties en -professionals hiervoor nodig hebben.
Evidence-informed onderwijsinnovatie, organisatieontwikkeling, leiderschap en innoveren in netwerken zijn centrale onderzoeksthema’s. Internationaal publiceert Kristin over deze onderwerpen en geeft ze keynotes. Ze is ook actief betrokken bij de opleiding van directies en leraren in Vlaanderen.